Kop van Jut
Als de realisatie van de begroting van een zorgorganisatie uit de pas begint te lopen, is leegstand / onderbezetting één van de hoofdoorzaken.
Oorzaken van onderbezetting
Organisaties worstelen echter vaak met het vinden van de èchte reden van onderbezetting. Als gegevens hierover ontbreken, zien we zeer regelmatig gebeuren dat de conclusie getrokken wordt dat afdeling Zorgbemiddeling/Klantadvies wat beter haar best moet gaan doen. ‘Want hoe kan het zijn dat we met zo’n wachtlijst nog leegstand hebben’?
De èchte redenen zijn echter divers en vragen elk om een eigen aanpak. We noemen enkele voorbeelden uit de praktijk van de ouderen- en gehandicaptenzorg.
Ouderenzorg:
- COVID-19 – cliënten, verwanten en wettelijk vertegenwoordigers, zijn geschrokken door de eenzaamheid die ontstaan is door het bezoekverbod in verpleeg- en verzorgingshuizen;
- Onderbemensing op locaties a.g.v. personeelstekort;
- Onderbemensing op locaties a.g.v. ziekteverzuim;
- (Achterstallig) onderhoud.
Gehandicaptenzorg
- Onduidelijkheid over de geboden expertise;
- Onvoldoende informatie over de woonruimte;
- Aanbod sluit niet meer aan bij de beoogde doelgroep;
- (te) veel schijven in het proces van zorgvraag naar zorgaanbod;
- Zorgbemiddelaars voelen zich eigenaar van de leegstand en de lijnorganisatie kijkt toe.
Transparantie
Het werken aan oplossingen voor de bovengenoemde zaken, kan pas plaatsvinden als de organisatie in haar werkprocessen deze frictie inzichtelijk heeft.
Het is dan essentieel dat medewerkers de redenen, zonder poespas, kunnen vastleggen. Dan ontstaat er transparantie en kan er gericht aan verbetering worden gewerkt.
Managementinformatie
Als de oorzaken van leegstand eenvoudig opvraagbaar zijn, kunnen deze als onderlegger gebruikt worden bij bila’s en directieoverleggen. Dan kan de focus op de oorzaak liggen in plaats van op het gevolg. En hoeft afdeling Zorgbemiddeling/Klantadvies niet meer Kop van Jut te zijn.